De fleste bedrifter har flere datasystemer de bruker til å holde orden på kunder, oppdrag, avtaler, prosjekter og fakturaer. Det finnes noen suiter av programvare som sier de skal dekke alle områder, men disse har ofte dårlig funksjonalitet innenfor enkeltområder. Ønsker man seg det beste systemet for hver enkelt prosess så må man gjerne kombinere flere løsninger. Disse løsningene får fort overlappende funksjonalitet, og felles informasjon, som for eksempel kundedata, ender opp med å måtte ligge flere steder. Vedlikehold av fakturaadresser og telefonnummer i flere parallelle databaser må være blant de minst motiverende oppgavene man kan få. Sannsynligheten for at man bruker unødvendig mange timer på dette, og likevel ender opp med feil, er overhengende.
Løsningen på dette problemet er å sette opp en integrasjon mellom løsningene som holder dataene synkronisert. Endrer man firmaadressen i ett system så blir de andre systemene automatisk oppdatert. Det finnes standard integrasjonsløsninger mellom noen av de mest kjente forretningsapplikasjonene. Finnes det ikke en standardløsning, så kan man enkelt få utviklet en tilpasset integrasjon. Da kan man spesifisere eksakt hvilke regler som skal gjelde for integrasjonen og hvilke data som skal utveksles. Kanskje har man flere systemer som trenger å utveksle informasjon? Ikke noe problem. Med en tilpasset integrasjon kan man spesifisere akkurat hvilke data som skal flyte hvor. Kanskje har man spesielle forretningsregler, som at VIP-kunder skal ha lengre betalingsfrist. Ikke noe problem det heller.
Så godt som alle nyere forretningssystemer har gode tilkoblingsmuligheter (API'er) som gjør det mulig å sette opp automatisk rutiner for synkronisering av informasjon. På denne måten kan man sørge for at alle systemer kontinuerlig er oppdatert med korrekt informasjon. Og dermed får man tid til mer interessante og lønnsomme oppgaver.
Comments