top of page
  • Forfatterens bildeSverre

Tilpass SuperOffice etter hvordan dere jobber

Hvis dere bruker SuperOffice CRM så har dere fordelen av at det ikke bare er et veldig bra CRM-system rett ut av boksen, men også et meget fleksibelt system som kan tilpasses hvordan dere ønsker å jobbe. Nøkkelen til denne fleksibiliteten ligger i det innebygde programmeringsspråket, CRMScript. Dette er et enkelt programmeringspråk som ligger inne i CRM-systemet, og som kan brukes til å endre hvordan SuperOffice oppfører seg. På den måten kan systemet tilpasse seg hvordan dere ønsker å jobbe, i stedet for motsatt. Her er noen eksempler på hva CRMScript kan brukes til.


Regler for hva som er lov å registrere

En av de mest kjente uttrykkene for forretningssystemer er "shit in, shit out". Hvis man ikke har litt regler for hvordan brukerne registrerer informasjon inn, så blir det fort vanskelig å bruke de til noe nyttig. For eksempel hvis man ikke er enige om hvilke kunder som skal kategoriseres som A-kunder, eller sannsynligheten for et salg. Ved å bruke CRMScript kan dere konfigurere opp regler som kontrollerer informasjonen brukerne skriver inn, og gir dem en feilmelding hvis den ikke er korrekt. For eksempel: "Du kan ikke registrere en kunde uten å fylle ut organisasjonsnummer" eller "Du kan ikke registrere et salg på denne kunden fordi de har en betalingsanmerkning".


Automatisk utfylling av data

Kanskje har dere en standardisert prosess som krever at dere fyller ut informasjon flere steder. Det kan være at når dere registrerer en ny kunde, så skal det automatisk fylles ut et nytt salg eller opprettes et prosjekt med noen oppgaver. I stedet for å gjøre dette manuelt på hver sine områder i produktet, kan man lage et skjema som tar i mot all nødvendig informasjon, og deretter oppretter og knytter sammen de forskjellige datapostene. Kanskje trenger dere at noe skjer utenfor SuperOffice også? Ikke noe problem, CRMScript kan kommunisere med andre løsninger også, og for eksempel opprette en faktura i et økonomisystem eller sende en varsling på SMS.


Vaktmester i bakgrunnen

CRMScript kan også utføre oppgaver når dere ikke er på jobb. Det er mulig å sette opp oppgaver som skal kjøres på bestemte tidspunkt. For eksempel kan man lage et script som kjører hver natt og kontrollerer informasjonen i systemet i forhold til interne retningslinjer (denne kunden har nå kjøpt så mye at vi flagger de som VIP-kunde). Eller kanskje et script som lager en rapport over åpne saker for kritiske kunder og sender til kundeansvarlig hver morgen?


Dette er bare noen få eksempler på hva CRMScript kan brukes til. Det viktige er å ta utgangspunkt i hvordan man ønsker å jobbe, og så se på hvordan SuperOffice kan tilpasses dette. Siden CRMScript er innebygget i SuperOffice, så kan de fleste tilpasninger settes opp raskt og enkelt uten at man trenger å bruke eksterne løsninger eller verktøy. Disse løsningene vil også normalt fungere uavhengig av oppgraderinger av SuperOffice, og fungerer like bra i skyen som på en lokal installasjon.


bottom of page